Przejdź do treści A- A+ Reset Wersja tekstowa Wysoki kontrast Pełna wersja
Rosyjski Niemiecki Angielski
Jesteś tutaj: Home / Rozrywka i Wypoczynek / Szlaki wakacyjne

Szlaki wakacyjne

Na Kaszubach Północnych znajduje się wiele szlaków wakacyjnych. W zależności od preferencji można pokonywać szlaki piesze, rowerowe bądź z ciekawym motywem przewodnim, tj. szlak dworów i pałaców, szlak historii militarnej, szlak latarni morskich.

Szlaki piesze:

• Szlak (niebieski) "Nadmorski": „Rozewski” i „Rybacki” - dł. 28, 1 km i 25,7 km: Krokowa -Ostrowo - Jastrzębia Góra - Rozewie - Władysławowo - Chałupy – Kuźnica - Jastarnia – Jurata. Szlak umożliwia zapoznanie się z charakterystycznymi dla terenu NPK formami krajobrazu – rozległym zagłębieniem bezodpływowym torfowiska atlantyckiego, wysoczyzną morenową Kępy Swarzewskiej, wybrzeżami klifowymi, dolinami erozyjnymi. Szlak prowadzi przez trzy rezerwaty przyrody: „Bielawa” w okolicy Ostrowa, „Przylądek Rozewski” i „Dolina Chłapowska”. W Rozewiu szlak łączy się ze ścieżką poznawczą „Przez wąwozy i klify wąwozy Rozewia”. Na trasie szlaku leży Jastrzębia Góra – jedna z najpiękniejszych miejscowości wypoczynkowych w Polsce. Powstała na początku XX wieku, jako miejscowość letniskowa, z tego okresu pozostała tu charakterystyczna zabudowa willowa, m.in.: willa należąca do marszałka Piłsudskiego. W Jastrzębiej Górze znajduje się najdalej wysunięta na północ część Polski zwana „Różą Północy”.
  • Szlak (żółty) Swarzewski - dł. 10 km: Władysławowo - Bohaterów Kaszubskich - Swarzewo - Gnieżdżewo (brzeg) - łąki puckie - Puck.
  • Szlak (czerwony) Mierzei Kaszubskiej: dł. 32 km: Żarnowiec – Dębki – Białogóra – Lubiatowo – Stilo – Łeba. Jest to fragment transeuropejskiego szlaku łączącego Braniewo z francuskim portem Brest. Między Dębkami a Białogórą szlak wytyczony jest w granicach NPK. W okolicy Dębek szlak prowadzi w pobliżu wschodniej granicy rezerwatu „Piaśnickie Łąki”, następnie przechodzi przez bory Mierzei Kaszubskiej, mijając florystyczne rezerwaty „Białogóra” i „Babnica”. Umożliwia poznanie charakterystycznych stref roślinnych występujących na terenie mierzei – nadmorskiego boru bażynowego, torfowiska wysokiego w zagłębieniach międzywydmowych, lasu brzozowo-dębowego występującego na płatach żyźniejszych siedlisk oraz inicjalnych zespołów roślinnych porastających wydmy białe i szare.
  • Szlak (czarny ) "Grot Mechowskich": dł. 29 km: Krokowa - Karlikowo - Diabelski Kamień - Mechowo - Darżlubie - Połczyno – Puck.

Szlak odpowiedni zarówno dla turystów pieszych, jak i rowerzystów. Na trasie szlaku największą atrakcją są polodowcowe groty zlepieńcowe w Mechowie. W Mechowie znajdują się także stare szachulcowe domy, kapliczka z 1880 roku oraz szachulcowy kościół z XVIII wieku. Inną ciekawostką są dwa owiane legendami, olbrzymie głazy narzutowe – Diabelski Kamień i Boża Stopka, które znajdują się w Puszczy Darżlubskiej. W Krokowej warto zwrócić uwagę na pałac Krokowskich z rozległym parkiem oraz XIX-wieczny kościół z kryptą grobową Krokowskich.

• Szlak (zielony) Puszczy Darzlubskiej - dł. 38 km: Krokowa - Łętowice - Diabelski Kamień - Odargowo - Żarnowiec - Sobieńczyce - Lubocino - j. Dobre - Piaśnica Wlk. - Dolina Redy – Wejherowo. Interesujący 38,3 km szlak wiodący przez zachodnią część Puszczy Darżlubskiej, na pograniczu powiatu puckiego i wejherowskiego. Zaczyna się przy dworcu kolejowym w Wejherowie, prowadzi w kierunku leśniczówki Miga, po czym wchodzi w las zostawiając za sobą Pradolinę Redy. Po ok. 10 km dociera do Lasów Piaśnickich. Od pomnika Ofiar Faszyzmu idziemy ok. 1 km asfaltową drogą do Piaśnicy Wielkiej, po czym skręcamy w las. Po 4 km jesteśmy nad Jeziorem Dobrym. Skrajem lasu wędrujemy przez Sobieńczyce do Żarnowca. Po lewej stronie widać najwyższą część Kępy Puckiej z kulminacyjną Zamkową Górą (95m n.p.m.). Z Żarnowca udajemy się do Krokowej, mijając po drodze Odargowo. Jedną z atrakcji na trasie szlaku jest głaz narzutowy zwany „Diabelskim Kamieniem” w okolicy Odargowa. Szlak przebiega wzdłuż granicy rezerwatu „Zielone”, w którym znajduje się stanowisko rzadkiego na terenie Polski, efektownie kwitnącego pnącza – wiciokrzewu pomorskiego. Szlak dostępny jest również dla rowerzystów. http://www.wejherowo.pl/turystyka/szlaki-piesze-pttk.html
  • Szlak (niebieski) "Krawędzią Kępy Puckiej" - dł. 32 km: Wejherowo - Połchowo - Mrzezino - Rezerwat Beka - Osłonino - Rzucewo -Osada neolityczna - Rozgard - Puck.
  • Szlak Wejherowski znajduje się na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, w lasach położonych na południe od Wejherowa. Prowadzi on z Sopotu Kamiennego Potoku przez Gdynię, Chwarzno, Gacynę, Piekiełko - Bieszkowice, Wygodę, Borowo, Wyspowo, Młynki do Wejherowa. Jego długość wynosi 55 km. Udając się na wycieczkę szlakiem na odcinku z Bieszkowic do Wejherowa można poznać kilka bardzo ciekawych oczek wodnych m.in. jeziora: Zawiat, Bieszkowice, Wygoda, Rąbówka, Borowo oraz Wyspowo. http://www.wejherowo.pl/turystyka/szlaki-piesze-pttk.htm
  • Szlak Zagórskiej Strugi - kolor czarny

Długość trasy wynosi 56 km i prowadzi z Gdyni Wzgórza św. Maksymiliana przez Piekiełko, Rumię do Wejherowa. Szlak biegnie głównie lasami, położonymi na skraju Wysoczyzny Gdańskiej, pomiędzy Rumią a Wejherowem. Krawędź wysoczyzny mocno porozcinana dolinami, mającymi swój wylot od strony Pradoliny Łeby-Redy powoduje, że trasa jest zróżnicowana wysokościowo, więc podczas wędrówki turystów czeka sporo wspinaczek i zejść. Trasa zaczyna się i kończy w dwóch największych dolinach, pierwsza to dolina Zagórskiej Strugi, druga to dolina Cedronu. Niewątpliwą atrakcją tego odcinka szlaku jest ponad 350-letnia Kalwaria Wejherowska, jeden z największych zabytków sakralnych Pomorza. Podczas wędrówki można odwiedzić 17 z 26 kaplic Kalwarii. Obiekty te, oprócz ogromnej wagi sakralnej, stanowią perły architektury głównie barokowej.

Na trasie nie brakuje ciekawych pomników przyrody. Można spotkać potężny, o pięciometrowym obwodzie, modrzew europejski, okaz daglezji zielonej oraz głaz narzutowy o jedenastometrowym obwodzie zwany „Koło zabitego rodzynka”.

• Krawędzią Kępy Puckiej - kolor niebieski

Szlak liczący 33,2 km, prowadzi krawędzią Kępy Puckiej przez Rzucewo, Osłonino i dalej Mrzezino, Rekowo, w Lasy Wejherowskie. Dominują drogi leśne, a tylko nieliczne fragmenty szlaku wiodą lokalnymi drogami gminnymi. Na trasie jest klika atrakcyjnych, leśnych miejsc biwakowania. Będąc w Rzucewie, prócz pałacu Belowów możemy zobaczyć Park Archeologiczny Prehistorycznych Łowców Fok. Walory przyrodnicze stanowią nadmorskie krajobrazy, rezerwat ptactwa wodnego „Beka” pod Osłoninem, u ujścia Redy oraz kompleks leśny Puszczy Darżlubskiej.

• Ścieżka przyrodniczo-leśna „BIAŁOGÓRA”, przebiegająca od miejscowości Białogóra w stronę morza, na terenie rezerwatu „Białogóra”. Idealna propozycja na połączenie spaceru z edukacją przyrodniczą. Długość trasy około 1300m. Na trasie ustawionych jest 38 tablic informacyjnych. Przygotowane są również dwa miejsca odpoczynku.

Szlaki rowerowe:

Puck - Swarzewo - Władysławowo - Chałupy - Kuźnica - Jastarnia - Jurata - Hel (łącznie 45km - 2h 20min.)

Krokowa - Kłanino - Radoszewo - Starzyński Dwór - Łebcz - Swarzewo (łącznie 18 km - 1h)

Puck - Błądzikowo - Rzucewo - Osłonino (łącznie 10km - 30min.)

Białogóra - Dębki - Karwia (łącznie 17 km - 55min.)

Puck - Darżlubie - Mechowo - Starzyno (15km - 50min.)

Gniewino - Lisewski Dwór - Kostkowo - Jez. Dąbrze (14km - 45min.)

Dębki - Żarnowiec (5km - 20min.)

Mechowo - Starzyński Dwór - Strzelno - Mieroszyno - Tupadły - Jastrzębia Góra (16km - 50min.)

Rumia - Reda - Wejherowo (31km - 1h 50min.)

• 0 - Rumia - stacja PKP, pętla autobusowa - początek tras
  • 0 - 2,5 - Trasa prowadzi ulicą Starowiejską, następnie, za rondem, ul. I Dywizji Wojska Polskiego.
  • 2,5 -

Na wysokości ul. Partyzantów (przy pętli autobusowej) - kaktusiarnia Państwa Hinz (ul. Partyzantów 2) - największa w Europie kolejka kaktusów, agaw i wilczomleczy składająca się z ponad 6,5 tys. różnych gatunków i odmian.

• 2,2 - 4,4 - ul. I Dywizji WP dojeżdżamy do mostu na Zagórskiej Strudze - skręt w lewo w asfaltową drogę Zakładu EC.
  • 4,4 - 6,8 -

Po przejechaniu 0,8 km wzdłuż kanału Zagórskiej Strugi - zjeżdżamy w lewo (przez kanał) na drogę z płyt, która prowadzi wzdłuż ujęć wody Reda II.

• 6,8 - 8,4 -

Mijamy stację pomp w Mostowych Błotach i ul. Mostową (jesteśmy już na terenie Redy), biegnącą wzdłuż Kanału Łyski, przez łąki torfowe, dojeżdżamy do ul. Kazimierskiej. Po prawej stronie - betonowy krzyż z 1955 r.

• 8,4 - 10,2 -

Skręcamy w prawo na asfaltową ulicę Kazimierską, mijamy hodowlę karpi i pstrągów. Jesteśmy w dzielnicy Redy - Ciechocino. Po 700 m skręcamy w ul. Brzozową obsadzoną brzozami (w dalszej części ulicy brak asfaltu). Dojeżdżamy do Alei Lipowej.

• 10,2 - 14,8 -

Skręcamy w lewo, ulica obsadzona jest starymi lipami, stanowiącymi pomniki przyrody. Po 400 m przejeżdżamy przez tory kolejowe i ruchliwą ulicę Pucką. Dalej trasa prowadzi ulicą 12 Marca, wjeżdżamy do lasu, stanowiącego obrzeże Puszczy Darżlubskiej (przewaga lasów mieszanych). Po chwili do drogi dołącza niebieski szlak, z lewej strony meandruje rzeka Reda.

• 14,8 - Za ujęciem Reda III - polana nad rzeką Redą, miejsce na postój
  • 14,8 - 18 -

Wjeżdżamy na teren Wejherowa. Dalej trasa prowadzi wzdłuż lasu. Po 1700 m skręcamy ostro w prawo, pod górę, w las, z ul. Norwida w ul. Nowowiejską, która doprowadza nas do asfaltowej ul. Chopina. Następnie jedziemy w lewo do rozjazdu, a tam skręcamy w prawo w kierunku szpitala. Przy pętli autobusowej, tuż przed wjazdem do lasu jest miejsce biwakowe, z zadaszeniem i miejscem na ognisko.

• 18 - 24 -

Wjeżdżamy na leśną ścieżkę, która doprowadza nas do ruchliwej drogi Wejherowo - Krokowa, przecinamy ją. Tu zaczyna się ścieżka przyrodniczo - leśna, prowadząca wzdłuż wijącej się rzeki Redy. Ścieżka jest oznakowana, z tablicami informacyjnymi opisującymi ciekawostki przyrodnicze, takie jak Źródło leśne. Na 21 km ścieżka przyrodnicza i zielony szlak odbijają w prawo. 0,5 km dalej dojeżdżamy do szerszej drogi, gdzie skręcamy w prawo. Znów przez chwilę towarzyszyć nam będzie zielony szlak. Przejeżdżamy przez zabudowania Burch (po prawej stronie - wyrobisko żwirowni). 1,5 km dalej wjeżdżamy do Orla.

• 24 - 30 -

Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo. Trasa na Pryśniewo, w którym odbijemy później w lewo. Droga jest gruntowa, ale szeroka i wyrównana. Na 28 kilometrze mijamy kolejne zabudowania gospodarstw rolnych przysiółka Pnie i drewniany krzyż. Kawałek dalej na rozwidleniu dróg jedziemy w lewo. Tuż przed wyjazdem z lasu - parking leśny, ładne miejsce na odpoczynek.

• 31 - Warszkowo - koniec trasy. Przy zabudowaniach sołtysa piękny pomnik przyrody - buk zwyczajny czerwonolistny.

Wielka Droga Kalwaryjska w Wejherowie (6 km - 15 min.)

• 0 - Początek trasy przy Harcerskiej Bazie Obozowej Cedron (ul. Kalwaryjska - obok kortów tenisowych).
  • 0,3 -

Możliwość zatrzymania się przy kaplicy Drogi Krzyżowej: przy polanie kaplica Chrystus pociesza płaczące niewiasty, na stoku i szczycie Wzgórza Trzech Krzyży - zespół kaplic. Dalej droga biegnie w pobliżu byłej strzelnicy kurkowego bractwa strzeleckiego.

• 1 -

II staw Pętkowickiej Strugi - polana przy stawie. Dogodny dojazd również z ul. Harcerskiej i Oś. Przyjaźni drogą wzdłuż Pętkowickiej Strugi.

• 1,3 -

I staw Pętkowickiej Strugi. Ciekawe uroczysko przyrodnicze, na trasie głazy narzutowe - pomniki przyrody.

• 3,0 -

Wzgórze Wolności - najwyższe wzniesienie w okolicy - 112 m n.p.m., porośnięte starodrzewem bukowym, tam też trzy kaplice Kalwarii, w tym znacząca kaplica Kajfasza.

• 3,3 -

Stadion WKS Gryf. Parking przy stadionie, ławki, wiata. Możliwość dotarcia do bazy Cedron, tzw. drogą saneczkową i zamkniecie pętli Małej Kalwaryjskiej.

• 3,7 -

Rozwidlenie na drodze do Ustarbowa - dojazd do rozwidlenia od strony stadionu (powrót z parkingu). Dalej zjazd drogą z płyt betonowych w kierunku drogi na Szemud.

• 4,3 - Zielona polana przy kopcu z ujęciem wody - dogodne miejsce do wypoczynku (wita, ławki).
  • 4,6 - Plac leśny przy zdroju Srebrnej Strugi - różnorodna architektura okolicznych kaplic Drogi Krzyżowej.
  • 4,8 - Ul. Sportowa przy czterorzędowej alei buków
  • 5,0 - Ul. Sportowa przy kaplicy Heroda.
  • 5,3 - Skrzyżowanie Drogi Krzyżowej z saneczkową.
  • 6,0 - Harcerska Baza Cedron.

Szlak Dworów i Pałaców

Szlak Historii Militarnej:

• Hel

Podczas II wojny światowej Hel zapisał wyjątkowo piękną kartę. We wrześniu był najdłużej broniącym się przed Niemcami polskim punktem oporu. W 1945 roku został wyzwolony spod okupacji niemieckiej jako ostatni skrawek polskiej ziemi. Pozostałości z tego okresu można dziś zwiedzać, został bowiem wytyczony specjalny szlak, oznaczony białymi prostokątnymi polami.

Miłośnicy militariów zobaczą tu m.in. pozostałości po polskich i niemieckich bateriach artyleryjskich, ruiny umocnień i schronów. Warto odwiedzić Muzeum Obrony Wybrzeża, którego główną siedzibą jest obiekt byłej niemieckiej baterii Schleswig – Holstein. Na terenie muzeum utworzono skansen, można skorzystać z odrestaurowanego pierwszego odcinka wojskowej kolejki wàskotorowej – turyści mogą dojechać do następnego
stanowiska ogniowego armaty.
Spacerując szlakiem militariów można trafić także na początek lub – jak kto woli – koniec Polski: idąc w kierunku morza brukowaną drogą dochodzi się do punktu, z którego widać jednocześnie helski port, leżący nad Zatoką Pucką, jak i plażę nad otwartym morzem.

• Jastarnia

Miejsca, obiekty i wydarzenia związane z II wojną światową, w rejonie Kuźnicy, Jastarni oraz Juraty ujęte zostały szlakiem ułatwiającym ich poznanie. Osią zwiedzania jest ścieżka rowerowa prowadząca przez półwysep, przy której znajdują się plansze informacyjne i strzałki kierunkowe. Plansze te wskazują:

Zapora minowa z 1939 r.

W miejscu położonym 9,1 km od nasady półwyspu we wrześniu 1939 r. podjęto próbę przerwania mierzei helskiej przez wysadzenie zapory minowej. Zapora ta stanowiła element polskich pozycji obronnych, przygotowanych przed Kuźnicą. Jako ładunki wybuchowe posłużyły zdemontowane głowice torped okrętowych zawierające łącznie ponad 20 ton materiałów wybuchowych, które zakopano głęboko w piasku. Wysadzono je 30 września 1939 r., dla zatrzymania niemieckiego szturmu. W roku 1945, podczas niemieckich przygotowań do obrony półwyspu, rozległy rów wykorzystano jako zaporę przeciwpancerną. Obecnie miejsce to wskazuje kamień pamiątkowy. Dojście oznakowano z parkingu „Nr 3" położonego 2,5 km na zachód od Kuźnicy.

Ośrodek Oporu „Jastarnia" - Skansen Fortyfikacji

Znajduje się na terenie Jastarni, około 1 km na zachód od przystanku kolejowego Jastarnia-wczasy, w sąsiedztwie campingu „Maszoperia".

Punkty obserwacyjne niemieckiego poligonu torpedowego

Na wodach Zatoki Gdańskiej, zbudowano trzy takie obiekty. Służyły do obserwacji torped zrzucanych przez samoloty podczas prób. Dwa punkty obserwacyjne, usytuowane na płyciznach pomiędzy Jastarnią a Juratą, są zachowane i widoczne na Zatoce. Plansze z opisem znajdują się na molach w Jastarni oraz w Juracie.

Miejsce zatopienia trałowców w porcie w Jastarni

W dniu 14 września stacjonujący w jastarnieńskim porcie dywizjon trałowców stał się celem nalotu niemieckich bombowców nurkujących. Przy nabrzeżach zatopiono okręty „Jaskółka" i „Czapla", a uszkodzone zostały „Rybitwa", „Czajka" i „Żuraw". Ślady nalotu, na rozerwanym bombą nabrzeżu wschodnim, widoczne były jeszcze wiele lat po wojnie.

Bateria przeciwlotnicza „Jastarnia"

Na wschód od zabudowań Jastarni, ok. 1940 roku niemiecka marynarka wojenna zbudowała tzw. zaporową baterię przeciwlotniczą oznaczoną jako Schwereflakbatterie Heisternest. Zasadnicze uzbrojenie stanowiły cztery uniwersalne działa kal. 105 mm ustawione na wysokiej wydmie tak, aby mogły prowadzić ogień także do jednostek pływających. Bateria otrzymała także radar i reflektory. W głębi lądu zbudowano baraki koszarowe i dwukondygnacyjny schron kierowania ogniem z opancerzonym dalmierzem. Informacje o baterii zawiera plansza ustawiona na wschodnim krańcu Jastarni.

Szlak Latarni Morskich

Latarnie morskie wskazują drogę do macierzystego portu marynarzom i żeglarzom. Ich światło wskazuje bliskość brzegu i bezpiecznego, zacisznego postoju przed dalszą wędrówką po morzach i oceanach. „Światło nadziei” zapalali już starożytni Egipcjanie.
Na Nordzie możemy podziwiać 3 z 15 rozsianych nad brzegiem Bałtyku tych nie zwykłych obiektów.

• Rozewie

Początki latarni w Rozewiu sięgają średniowiecza, obecna budowla jest jednym z najstarszych obiektów techniki nawigacyjnej. Latarnia została uruchomiona w 1822 roku, lecz uległa kilkakrotnym przebudowom w XIX i XX wieku. W 1978 roku podwyższono latarnię dostawiając 8 -metrowy segment. Jej całkowita wysokość wynosi 33 metry.
W budynku latarni znajduje się Muzeum Latarnictwa Morskiego utworzone w latach 60., w którym zobaczymy wystawy poświęcone historii latarni morskich od czasów starożytnych do dzisiaj, modele kilku polskich latarni i ich rozmieszczenie oraz wiele innych ciekawych eksponatów. Jest to jedyna tego typu placówka w Polsce. Jak głosi legenda w jednym z pokoików latarni mieszkań Stefan Żeromski, pisząc powieść „Wiatr od morza".

• Jastarnia

Obecną latarnię wybudowano w 1950 roku, jako uzupełnienie nawigacyjne Półwyspu Helskiego. Jest najmniejszą polską latarnią, mierzy nieco ponad 13 metrów. Tworzy ją pomalowana w biało -czerwone pasy kolumna, zakończona stożkowym dachem. Latarnia nie jest dostępna do zwiedzania, ale niedaleko niej znajduje się była obserwacyjna wieża wojskowa, na którą za symboliczną złotówkę można wejść i podziwiać zarówno latarnię, jak i okolicę.

• Hel

Obecna latarnia stoi tuż obok miejsca, w którym stała latarnia zburzona w trakcie działań wojennych 1939 roku. Jest to ośmiokątna, smukła, czterdziestometrowa wieża, o zwężającym się ku górze przekroju, zbudowana z ciemnoczerwonej cegły i zakończona małą galerią z laterną. Na szczycie dachu nieustannie kręci się antena radaru. Ma ona bardzo duże znaczenie dla statków zmierzających lub wypływających z Gdyni lub Gdańska.

Nordic Walking

Na północnych Kaszubach są wyznaczone i przeznaczone miejsca do uprawiania Nordic Walking. W parku im. A. Majkowskiego i na kalwarii w Wejherowie znajduje się 6 tras o zróżnicowanym stopniu trudności, przeznaczonych zarówno dla osób rozpoczynających swoją przygodę z Nordic Walking, jak również dla tych, którzy szukają wyzwań o charakterze sportowym.